KONTAKT
TIPSA
WEBBKARTA
VISA
Sök yrke
Jämför yrken
Vanliga yrkesroller
Förebilder
Karriärkartor

Karin Jarlgård, Services Engineer Ericsson

»Satsa på att gå något program som ger dig kunskap inom data /IT och ledarskap. «

Gillar mitt jobb för att:

1. Det är varierande. Det händer hela tiden olika saker och nya grejer kommer in.

2. Det är utmanande och problemlösande. Jag känner att det hela tiden finns något nytt att bita i och lära sig mer om.

3. Jag trivs verkligen här. Det är bra kollegor och vi har kul tillsammans.

Om jobbet

Utbildning: Först tekniskt basår på Chalmers i Göteborg, och sen läste jag en treårig dataingenjörsutbildning. Sedan har jag läst kognitionsvetenskap och människa-datainteration på Göteborg Universitet. Jag läste 20 poäng engelska i London och det var jättekul.

Yrkeserfarenhet: Jag har jobbat på SEB som säljare i deras kundtjänst efter examen och lite parallellt med mina studier. Sen jobbade jag på Volvo IT och hösten 2008 började jag på HP. I oktober 2013 gick hela vår verksamhet över till Ericsson.

Arbetsuppgifter: Jag jobbar som team leader för ett supportteam här på Ericsson. Vi jobbar med support av ett versionshanteringssystem som heter clearcase. Att vara team leader innebär att ha ett övergripande ansvar för teamet och dess arbetsuppgifter. Det är jag som resurssätter när det kommer in förfrågningar från kunden. Helt enkelt är det som att var lite av en spindel i nätet, det gäller att ha kontroll över olika trådar, se till att saker blir utförda och klara i tid.

Vilka jobbar du med?: Jag jobbar mest med mina teammedlemmar såklart. Vi ingår i ett större globalt team så jag jobbar även mycket med dem. Det är jag som är teamets kontakt gentemot kunden så varannan vecka sitter jag ute hos kund och arbetar.

Arbetstid: Vi har rätt flexibel arbetstid och jobbar 37,75 arbetstimmar i veckan på Ericsson och jag brukar vara inne på jobbet mellan åtta och halv fem.

Löneförmåner: -

Möjlighet att jobba utomlands: Det finns stora möjligheter att jobba utomlands. Ericsson finns i hela världen.

Tråkigast: Det kan bli väldigt väldigt stressigt ibland. Men det kan i och för sig vara kul också. Det är lite av en balansgång det där.

Mest nytta av från utbildningen: Jag har stor nytta av all programmering jag läste på Chalmers . Men även av datakommunikationen. Det ger mig en förståelse för systemet som jag jobbar med. Just systemet Clear Case kunde jag inte innan jag började här utan har fått lära mig allteftersom och då har min utbildning varit bra. Att jag hade koll på hur informationen flyter i ett datasystem.

Råd till någon som vill ha ditt yrke? Satsa på att gå något program som ger dig kunskap inom data /IT och ledarskap.

Karriärmöjligheter: Ericsson är ett jättestort globalt företag och här finns massor av möjligheter att söka andra tjänster.

Kontakt med andra eller självständigt? Man hjälps åt väldigt mycket så jag har mycket kontakt med både kunden direkt och även med olika personer inom mitt team och andra team inom HP.

Varför är det viktigt det du gör? Arbetet i support är viktigt eftersom det hjälper kunder att lösa problem som de har.

En vanlig dag
7.45 Kommer till jobbet med bil.

8.00 Stämmer av med min kollega som alltid är här supertidigt och kollar vad som hänt sedan vi sågs sist. Dockar in datorn och startar upp. Går igenom dagens mejlskörd.

9.00 Kollar med mina kollegor hur det går med deras arbetsuppgifter. Allt under kontroll eller är det någon som behöver hjälp? Hur ser det ut med case? Hinner vi med alla case? Eftersom vi jobbar med hela världen är det ofta ärenden som väntar på morgonen. Tar fram min egna To-do lista. Går igenom punkterna och bockar av en efter en. Tittar efter i kalendern vilka möten jag har under dagen. Behöver jag förbereda mig extra för något möte?

11.20 Lunch-snacket med närmaste kollegorna startar. Antingen via ett msn-liknande system eller face to face. Ofta sker kommunikationen, även med den som sitter precis bredvid, via datorn.

11.30 går ut och käkar lunch med teamgänget.

12.30 Fortsätter med mina To-dos.

14.00 Fikarast. Alla samlas i fikarummet. Tar ett glas kallt vatten och frukt.

14.30 Går igenom mejlen. Löpande under dagen kommer det in mejl. Är det något akut som behöver tas tag i? Rensar och markerar viktiga mejl. Kanske tillkommer det punkter på To-do listan.

16.20 Kollar min mejl en sista gång. Loggar ur och låser datorn. Stämmer av med närmaste kollegor och åker hem.

Mer om Karin

Ålder: 33 år

Familj: Jag har en sambo som heter Fredrik och en dotter. Och så mamma och pappa så klart.

Fritid: Vi köpte hus för ett år sedan så det är mycket fixande med det.

Musik: Jag gillar Madonna. Men lyssnar mest på blandad musik på radion.

Fråga Karin

Fråga du också >

Service- och supportansvarig

Läs mer om yrkesrollen >

Exempel på fler yrken

- Tekniskt säljstöd
- Helpdeskmedarbetare
- Servicetekniker
Jämför yrken »
Till utbildningar »
Tipsa en kompis »
Så valde vi:
Lösningsarkitekt
Testare
Integrationsarkitekt
Webbutvecklare
Affärskonsult
Datadesigner
Instruktör
Business CIO
Vad väljer du?
Copyright 2009 IT&Telekomföretagen inom Almega
Mer om VäljIT >